شیائومی از معدود تولیدکنندگانی است که در آغاز راه خود گوشیهایی با بوتلودر باز عرضه میکرد. حتی از آنجایی که آن زمان اندروید راحتتر روت میشد، گزینهای برای دادن دسترسی روت به برنامهها نیز در رام گوشیهای شیائومی وجود داشت؛ اما رفتهرفته وقتی این شرکت نامی برای خود دست و پا کرد از سوی گوگل، به عنوان شرکت توسعهدهندهی اندروید، تحت فشار قرار گرفت و به دلیل نگرانیهای امنیتی گوگل ناچار به حذف این امکان و بستن بوتلودر شد؛ اما شیائومی با اینکه بوتلودر را بست، امکان دسترسی به edl را از بین نبرد. edl امکانی است که توسط کوالکام در نظر گرفته شده و در مواقع اضطراری که دسترسی به ریکاوری و فستبوت به دلیل نقص نرمافزاری ممکن نیست، برای فلش کردن دستگاه استفاده میشود. در نتیجه صاحبان دستگاههایی مثل ردمی نوت ۳ و می ۵ همچنان میتوانستند از edl فلش بشوند.
متأسفانه پس از مدتی این امکان هم با انتشار بهروزرسانی از بین رفت و تقریبا از دو سال پیش تاکنون تمام گوشیهای شیائومی برای فلش شدن اول باید آنلاک شوند. البته نرمافزاری به نام Updater در خود گوشی وجود دارد که به کمک آن میتوانید رامهای ریکاوری با پسوند زیپ را فلش کنید. اما این تنها در مواقعی امکانپذیر است که بخواهید نسخهی جدیدتری از رام در حال اجرا را نصب کنید. این نسخهی جدیدتر میتواند از نوع دولوپر یا استیبل باشد؛ اما حتما باید جدیدتر باشد؛ یعنی بیلد قدیمی از هر نوعی که باشد با این روش قابل نصب نخواهد بود. از سوی دیگر، اگر از رام چین استفاده میکنید، نمیتوانید با آپدیتر رام گلوبال روی آن نصب کنید و عکس این حالت نیز ممکن نیست.
رامهای شیائومی به دو دستهی اصلی استیبل و دولوپر تقسیم میشوند که ممکن است مخصوص چین یا گلوبال (جهانی) باشند.
در صورت خرید گوشی شیائومی با پک چین به صورت پیشفرض روی گوشی نصب است. فاقد زبان فارسی است و رام آن مملو از برنامههای چینی است که تعدادی از آنها قابل حذف هم نیستند. باید بدانید که رامهای چین فاقد هرگونه برنامهی گوگل هستند و در صورت نیاز به آنها باید از اینستالرهای موجود استفاده کنید.
رامهای گلوبال روی گوشیهایی که به اصطلاح پک اروپا هستند به صورت پیشفرض نصب بوده و فاقد برنامههای چینی هستند. برنامههای گوگل ضروری به صورت پیشفرض روی این رام نصب است؛ اما ممکن است همهی مدلهای شیائومی دارای رام گلوبال نباشند. مخصوصا گوشیهایی که پردازندهی مدیاتک دارند به دلیل ممنوعیت عرضهی مدیاتک در هند معمولا از رام گلوبال بینصیب میمانند.
با یک محاسبهی ساده میتوان متوجه شد که با چهار نوع رام رسمی طرف هستیم؛ استیبل چین، دولوپر چین، استیبل گلوبال، دولوپر گلوبال
از هر کدام از رامهای فوق دو نسخه وجود دارد. یکی با پسوند zip برای نصب از ریکاوری و دیگری با پسوند tgz یا tar برای نصب از فستبوت که مجموعا ۸ رام میشود.
اما یک مدل رام دیگر نیز وجود دارد که بد نیست اشارهای به آن نیز داشته باشیم. کاربران رامهای استیبل بعضی مواقع اعلام بهروزرسانی را دریافت میکنند در صورتی که سایر کاربران همان گوشی و رام چنین اعلانی را دریافت نکردهاند. جالبتر اینکه اگر در دانلود و نصب این بهروزرسانی تعلل کنند، آن را از دست خواهند داد. اگر کاربر رام استیبل شیائومی بوده باشید ممکن است برای شما پیش آمده باشد که دانلود رام را به دلیل هزینههای اینترنت به نیمههای شب موکول کردهاید اما وقتی خواستید این کار را انجام دهید، خبری از بهروزرسانی نبوده است. به این نوع رام استیبل بتا گفته میشود. شیائومی آن را به صورت رندوم برای تعدادی از کاربران منتشر میکند و در صورتی که بازخورد مثبتی دریافت کند آن را به طور رسمی منتشر میکند.
همانطور که گفته شد برای حرکت بین رامهای چین و رامهای گلوبال نیاز به آنلاک بوتلودر است. البته ممکن است روشهایی غیررسمی مثل ابزار فلش غیررسمی XiaomiTool نیز برای نصب رام بدون آنلاک وجود داشته باشد؛ اما آنچه ما در این مقاله به آن میپردازیم روشهای رسمی شرکت شیائومی است که پس از اتفاقات یادشده برای کاربران در نظر گرفته شده است.
آنلاک علاوه بر نصب رام از فستبوت کاربردهای دیگری نیز دارد. مثلا اگر قصد نصب ریکاوریهای کاستوم مثل twrp را داشته باشید باید ابتدا بوتلودر را باز کنید. روت کردن نیز از اندروید ۵ لالیپاپ به بالا نیازمند باز کردن بوتلودر شد. با نصب ریکاوری کاستوم قادر خواهید بود رامهای کاستوم مانند lineage را روی گوشی خود نصب کنید. همچنین رفتن به edl نیز با باز شدن بوتلودر امکان پذیر خواهد بود. کافی است در حالت فستبوت دستور fastboot oem edl را در cmd وارد کنید.
توجه داشته باشید که چنانچه حافظهی گوشی خود را encrypted کرده باشید، آنلاک کردن میتواند منجر به پاک شدن حافظهی داخلی گوشی شما شود. بنابراین، قبل از هر اقدامی تهیهی یک نسخهی پشتیبان ضروری به نظر میرسد.
همیشه قبل از اقدامات نرمافزاری اینچنینی بکاپ گرفتن اولین اقدام است. تهیهی نسخهی پشتیبان به شما کمک میکند فایلهای شخصی و حتی دیتای برنامهها را نیز برای استفاده در رام جدید ذخیره کنید. این کار از طریق برنامهی بکاپ موجود در رامهای شیائومی به سادگی امکانپذیر است. گزینهی مربوط به این برنامه در MIUI 9 در additional settings موجود در تنظیمات گوشی وجود دارد. پس از ورود به این قسمت طبق تصاویر عمل کنید.
از دست دادن دادههای مهم کاری یا خانوادگی، فاجعهآمیزترین اتفاقی است که میتواند برای کاربران دستگاههای هوشمند، رایانهها یا دارندگان رسانههای ذخیرهسازی رخ دهد. علت این اتفاق ناخوشایند میتواند نقص فنی هارد دیسک، آسیب دیدن داده، باگهای نرمافزاری، حذف تصادفی یک فایل، حملات ویروسی، هک شدن و حتی نوسانات برق باشد. البته عوامل شدیدتری هم مانند سقوط یک هواپیما وجود دارند. در این حالت بازیابی کامل و موفقیتآمیز دادههای جعبهی سیاهی که تقریبا به طور کامل نابود شده، شگفتانگیز بهنظر میرسد. انجام این کار فقط از دست تعداد معدودی از متخصصان بازیابی اطلاعات برمیآید.
اگر شما هم جزو این دست از کاربران باشید، قطعا نگران دادهها و بازیابی آنها خواهید بود. در صورتی که خواستار آگاهی از نحوهی کارکرد، میزان موثر بودن و هزینهی بازیابی اطلاعات هستید و قصد شناخت برترین نرمافزارهای این حوزه را دارید، زومیت را همراهی کنید. در این مقاله ابتدا به تشریح اصول کلی بازیابی اطلاعات خواهیم پرداخت و سپس بهترین نرمافزارهای این حوزه را با بیان نقاط قوت و ضعف آنها، برای دو سیستم عامل ویندوز ۱۰ و مک اواس معرفی خواهیم کرد.
در صورتی که بخشی از دادههای موجود در هارد دیسک، درایو حالت جامد، حافظهی یواسبی،RAID یا دیگر رسانههای ذخیرهسازی از بین برود، میتوان با مراجعه به افراد متخصص یا خرید نرمافزارهای بازیابی اطلاعات، اقدام به بازیابی دادههای از دست رفته کرد. مفهوم بازیابی به زبان ساده، نجات دادن و تعمیر دادههای از دست رفته است.
البته بازیابی اطلاعات همیشه ممکن نخواهد بود؛ گاهی اوقات یک سیستم رایانهای میتواند بیش از حدی که بتوان دادههای موجود در آن را بازیابی کرد، معیوب یا آسیب دیده باشد. با این حال، فناوری بازیابی داده در عصر حاضر به شدت پیشرفت کرده است. به عنوان نمونه، Kroll Ontrack، یک شرکت بازیابی اطلاعات استرالیایی، توانست ۹۹ درصد اطلاعات را از یک هارد دیسک داخل فضاپیمای چلنجر که چندین ثانیه پس از پرتاب منفجر شده و از هم پاشیده شده بود، بازیابی کند. این هارد دیسک از درون اقیانوس بیرون کشیده شده بود.
در علوم کامپیوتر، بازیابی داده به فرآیند بازیافت دادههای غیرقابل دسترس، از دست رفته، معیوب، آسیب دیده و یا فرمت شده از یک درایو ذخیرهسازی ثانویه، رسانههای ذخیرهسازی قابل حمل یا یک فایل، در زمان نبود دسترسی عادی به دادههای ذخیره شده در آنها، اطلاق میشود. دادهها در اغلب موارد از رسانههای ذخیرهسازی مانند هارد دیسک داخلی یا خارجی (HDD)، درایو حالت جامد (SSD)، درایو فلش یواسبی، نوارهای مغناطیسی، سیدی، دیویدی، زیرسیستمهای RAID و دیگر دستگاههای الکترونیکی دارای حافظهی ذخیرهسازی بازیابی میشوند. بازیابی اطلاعات ممکن است به خاطر آسیب فیزیکی وارد شده به دستگاههای ذخیرهسازی یا آسیب منطقی وارده به سیستم فایلی که مانع از نصب سیستم عامل (OS) میشود، مورد نیاز باشد.
رایجترین سناریو بازیابی اطلاعات شامل معیوب شدن سیستم عامل، نقص فنی و منطقی دستگاههای ذخیرهسازی، حذف شدن یا آسیبهای تصادفی است. معمولاً در یک درایو منفرد، پارتیشن و سیستم عامل، هدف نهایی صرفاً کپی کردن تمام فایلهای مهم از رسانههای ذخیرهسازی آسیب دیده به یک درایو جدید است. این کار میتواند به آسانی و با استفاده از یک سیدی زنده (قابل بوت) انجام شود. ابزار یاد شده وسیلهای برای نصب درایو سیستم، درایوهای پشتیبان یا رسانههای قابل جابهجایی است و برای انتقال فایلها از درایو سیستم به رسانهی پشتیبانگیری با یک مدیریت فایل یا نرمافزاررایت دیسک نوری به کار میرود. اغلب میتوان به وسیلهی پارتیشنبندی دیسک و ذخیرهسازی مداوم فایلهای اطلاعاتی با ارزش (یا رونوشت گرفتن از آنها) در یک پارتیشن متفاوت از فایلهای سیستمی قابل جایگزین سیستم عامل، احتمال از دست رفتن دادهها را کاهش داد.
سناریو دیگر شامل خرابی سطح درایو مانند خرابی یک سیستم فایل و پارتیشن درایو معیوب یا نقص فنی هارد دیسک است. در هر یک از این موارد، دادهها به سادگی از دستگاههای رسانهای خوانده نمیشوند. بسته به موقعیت، راهکارها شامل تعمیر سیستم فایل منطقی، جدول پارتیشن یا مستر بوت ریکورد، به روزرسانی سفتافزار (فرمور) یا به کارگیری فنون بازیابی درایو اعم از بازیابی دادههای معیوب مبتنیبر نرمافزار، بازیابی مناطق خدماتی آسیب دیدهی مبتنیبر سختافزار و نرمافزار (فرمور هارد دسک) است.
در سومین سناریو، فایلها به طور تصادفی و به وسیلهی خود کاربر از یک رسانهی ذخیرهسازی حذف میشوند. به طور معمول، محتوای فایلهای پاک شده (Delete) بلافاصله از درایو ذخیرهسازی فیزیکی حذف نمیشود؛ بلکه به جای آن صرفا ارجاعات مربوط به آنها در ساختار دایرکتوری حذف شده و پس از آن فضای اشغال شده به وسیلهی دادهی حذف شده به منظور بازنویسی دادهی بعدی در دسترس قرار میگیرد. در این حالت اگر کاربر به سرعت دست به کار شود، فرصت بازیابی اطلاعات را خواهد داشت. کاربران حرفهای به این موضوع واقف هستند که فایلهای حذف شده را نمیتوان از طریق ابزار مدیریت فایل استاندارد پیدا کرد اما دادههای حذف شده هنوز از لحاظ فنی در درایو فیزیکی وجود دارند. در ضمن، محتویات فایل اصلی اغلب در تعدادی از تکههای (Fragment) جدا شده سالم باقی مانده و ممکن است در صورتی که به وسیلهی دادههای دیگر بازنویسی نشوند، قابل بازیابی باشند.
چند سال پیش رؤیای همه داشتن یک کنسول بازی بود که بتواند همهی بازیهای کنسولهای دیگر را اجرا کند. اکنون به کمک برد رزبری پای (Raspberry Pi) و نرمافزار رتروپای (RetroPie) این رؤیا دستیافتنی شده است. میتوانید با هزینهی کمتر از ۲۵۰ هزار تومان یک کنسول با هزاران بازی از آتاری، سگا (کنسول جنسیس شرکت SEGA، معروف به سگا در ایران)، میکرو (کنسول NES نینتندو، معروف به میکرو در ایران) و حتی پلیاستیشن داشته باشید.
برای ساخت این کنسول همهکاره باید نرمافزار شبیهساز کنسول را روی یک مینیکامپیوتر نصب کرد. بهترین گزینه برای این کار مینیکامپیوتر رزبری پای ۳ است. رزبری پای یک برد ارزانقیمت است که از آن برای کارهای آموزشی، سرگرمی و پروژههای کوچک و سبک کامپیوتری استفاده میشود. نرمافزار شبیهساز کنسول رتروپای نیز مجموعهای کامل از نرمافزارهای رایگان مورد نیاز برای ساخت کنسول بازی تحت سیستم عامل لینوکس است.
بهصورت کلی شبیهساز کنسول (Console Emulators) نرمافزاری است که متناسب با سختافزار، برنامهریزی شده تا بازیها را دقیقا شبیه سیستم کنسول قدیمی اجرا کند. شبیهساز در صفحهی نمایش ابتدایی، لیست بازیهای روی سیستم را نمایش میدهد و زمانی که کاربر بازی مورد نظر خود را انتخاب میکند، متناسب با کنسول بازی، آن را اجرا میکند.
در ادامه مراحل خرید، اسمبل و نصب نرمافزار آموزش داده شده است.
بهجز خود رزبری پای، به یک کاور محافظ برای برد و منبع تغذیه نیاز است. توصیه میشود برد مدل Raspberry Pi 3 Model B تهیه شود که در ایران قیمتی حدود ۱۷۰ هزار تومان دارد. قیمت کاور برد، بسته به نوع آن بین ۵ تا ۲۰ هزار تومان خواهد بود. رزبری پای برای تأمین نیرو به یک منبع تغذیهی سوئیچینگ ۵ ولت، ۲.۵ آمپر نیاز دارد که از طریق کانکتور مخصوص USB به برد متصل میشود. اتصال رزبری پای به تلویزیون یا مانیتور از طریق کابل HDMI صورت میگیرد. برای نصب و راهاندازی سیستمعامل، نیاز به یک مموری کارت SD است که هر چه حجم آن بیشتر باشد، تعداد بازیهای بیشتری میتوانید روی آن نصب کنید. فراموش نکنید که این کارت وظیفهی هارد مینیکامپیوتر شما را دارد؛ بنابراین سعی کنید برای عملکرد بهتر از کارت SD کلاس ۱۰ استفاده کنید.
برای تنظیمات اولیه نیاز به یک صفحه کلید دارید و بعد از آن فقط به دستهی بازی نیاز است. اکثر دستههای عادی بازی قابل اتصال به رزبری پای هستند. انتخاب نوع دسته بستگی به سلیقهی کاربر دارد؛ اما از آنجایی که بیشتر بازیهای قدیمی وابستگی زیادی به ۴ دکمهی جهت (دکمههای D-Pad) دارند و دستهی DualShock 4 بهترین دی-پد را دارد، استفاده از آن نسبت به بقیهی گزینهها بیشتر توصیه میشود.
تمامی نرمافزارهای مورد نیاز بهصورت رایگان قابل دانلود هستند. ابتدا باید فایل ایمیج رتروپای را دانلود کنید و سپس به وسیلهی نرمافزار انتقالدهندهی ایمیج، آن را روی مموری نصب کنید.
در سایت رتروپای فایل ایمیج نسخهی متناسب با رزبری پای خود (Raspberry Pi 2/3 یا Raspberry Pi 0/1) را از طریق کلیک روی آیکون قرمزرنگِ دانلود، دریافت کنید. فایل دریافتشده با نام retropie-x.x-rpi2_rpi3.img.gz ذخیره میشود که در آن x.x شمارهی ورژن نرمافزار دانلودشده است. برای نصب ایمیج رتروپای روی مموری، به نرمافزار دیسک ایمیجر (Win32 Disk Imager) احتیاج خواهید داشت.
پس از دانلود فایلها، ابتدا باید ایمیج دانلودشدهی رتروپای با فرمت gz. را با استفاده از نرمافزارهای فشردهسازی مانند 7-Zip از حالت فشرده خارج و سپس آن را نصب و اجرا کنید. در نرمافزار ایمیجر، در قسمت Device درایو مموری کارت متصلشده به کامپیوتر را انتخاب کنید و در فیلد Image File، فایل ایمیج رتروپای را که پس از خارج شدن از حالت فشرده با فرمت img. ذخیره شده است انتخاب کنید. در انتخاب درایو مموری کارت دقت کنید؛ چرا که اگر سهوا یکی از درایوهای کامپیوتر را انتخاب کنید، تمام اطلاعات آن پاک خواهد شد.
پس از اینکه از صحت نام درایو اطمینان حاصل کردید، با کلیک روی کلید Write، فرآیند نصب رتروپای روی مموری آغاز میشود که چند دقیقهای زمان خواهد برد.
هرچند برای استفاده از رزبری پای بهمنظور شبیهسازی کنسولهای قدیمی استفاده از هیتسینک ضروری نیست؛ اما بهتر است دو عدد هیتسینک روی دو چیپ بزرگ مشکی برد نصب کنید و سپس آن را داخل کیس قرار دهید.
یکی از اصلی ترین و محوری ترین بخش های هر وب سایت اعم از وردپرسی بودن یا نبودن ، مبحث سئوی آن می باشد .
در برخی موارد مشاهده می شود که به علت عدم پیکربندی درست افزونه های سئو وردپرس ، نتایج معکوسی رخ دیتا که باعث افت سئو سایت نیز می شود .
در سیستم مدیریت محتوای وردپرس چندین افزونه برای سئو وجود دارند که معرفترین آنها بر این پایه اند All In One Seo Pack و Yoast SEO .
قدرت این ۲ افزونه تقریباً برابر است و تاکنون هیچ دلیل بخردانه برای مزیت هر کدام از آنها نسبت به دیگری ارائه نشده است .
شاید بتوان گفت فقط دلیل کسان گوناگون جهت به کارگیری گرد از این افزونه ها ، راحتی کار کردن آنها با یگانه از افزونه های مورد نظر است .
مثلاً بنده بیشتر افزونه All In One Seo Pack را می پسندم و به مدیران وب سایت های وردپرسی هم رهنمود می کنم که از این افزونه بهرهگیری کنند .
اما افزونه Yoast Seo را هم تایید می کنم و انتخاب افزونه سئو را به مدیر تارنما واگذار می کنم .
اگر شما هم به عنوان یک مدیر سایت وردپرس از یگانه از این افزونه ها استفاده می کنید و از تنظیمات آن مطمئن نیستید ، می توانید
این شغل را به تیم فنی راهنمای وردپرس محول کنید ، تا به بهترین شکل ممکن افزونه سئوی شما را پیکربندی کنند .
در این سرویس سئو سایت وردپرس ، تنها کاری که شما بیچارگی است انجام دهید این است که یک اکانت با سطح دسترسی admin برای ما ایجاد کنید و آن را از راه فرم در گزین کردن ما پیمان دهید .
زمان لازم برای اتمام این سرویس ، حداکثر ۳ روز ( بدترین حالت ) می باشد .
برای سفارش این سرویس فرم مربوط به بهبود سئو را تکمیل کنید لغایت در نخستین فرصت با شما تماس بگیریم.
هجده سال پیش یک کامپیوتر توانست «گری کاسپاروف» (Garry Kasparov) قهرمان شطرنج جهان را شکست دهد. او در سال ۱۹۹۷ اولین قهرمان شطرنجی بود که بازی را به ابر کامپیوتر شرکت IBM به نام «دیپ بلو» (Deep Blue) باخت. حالا کامپیوتری توانسته در بازی باستانی چینی «گو» (Go) یک بازیکن حرفهای را ببرد. این بازی آنقدر پیچیده است و به توان پردازشی زیادی احتیاج دارد که یک دههی پیش کسی فکر نمیکرد کامپیوتر بتواند یک فرد حرفهای در این بازی را ببرد. ولی نکتهی مهم این است که ابر کامپیوتر بازی را نه با استفاده از توان پردازشی زیاد، بلکه با استفاده از «توان یادگیری» برده است. این کامپیوتر توانسته بازی را یاد بگیرد، خیلی شبیه به انسانها فکر کند و در نتیجه یک بازیکن حرفهای را شکست دهد.
«رمی کولوم» (Remi Coulom) که یک محقق حوزهی هوش مصنوعی در فرانسه است و قبلا بهترین بازی کامپیوتری «گو» به نام «کریزی استون» (Crazy Stone) را نوشته میگوید: «افراد خیلی زیادی شوکه شدند چرا که بعضیها برای سالها سعی میکردند بگویند در بازی گو هیچوقت کامپیوتر نمیتواند بر انسان پیروز شود.» «جاناتان شافر» (Jonathan Schaeffer) که یک دانشمند علوم رایانه در دانشگاه آلبرتای کانادا است، این رویداد را خیلی بزرگ و شگفتانگیز میداند.
هرچند گفتیم بازی گو پیچیده است، ولی در حقیقت قوانین خیلی سادهای دارد. بازی تختهای دارد که روی آن یک شبکهی ۱۹ در ۱۹ رسم شده است. بازی دو نفره است و یک نفر مهرههای سفید و نفر دوم مهرههای سیاه دارد. آنها باید به نوبت مهرههای خود را روی تقاطع بین هر چهار خانه قرار دهند. در حقیقت تعداد تقاطعها در هر ردیف ۱۹ عدد است نه تعداد خانهها. هرکدام از بازیکنها باید سعی کند با استفاده از مهرههای خودش، مهره یا زنجیرهای از مهرههای حریف را به طور کامل محاصره کند و در عین حال نگذارد مهرههای خودش محاصره شوند. مهرههای محاصره شده از روی تخته برداشته میشوند و در نهایت بازیکنی برنده است که مهرههای بیشتری روی تخته داشته باشد.
علیرغم این قوانین ساده، استراتژیهای برنده شدن در بازی پیچیده هستند. آنالیز کامپیوتری این بازی به دو دلیل اصلا کار سادهای نیست. نخست اینکه تخته خیلی بزرگ و تعداد حرکتهای ممکن برای مهرهها به اعداد نجومی میرسد. مثلا در ابتدای شروع بازی، هر بازیکن تقریبا ۳۶۰ انتخاب برای قرار دادن هرکدام از مهرههای خود دارد. بنابراین بعد از پنج دست بازی کردن، تختهی بازی میتواند بیش از پنج تریلیون آرایش مختلف از مهرهها به خود دیده باشد. در کل تعداد حالتهای قرارگیری مهرهها روی تخته به چیزی بیش از ۱۰ به توان ۱۰۰ حالت میرسد. حساب کردن این همه حالت برای کامپیوتر تقریبا کار غیر ممکنی است.
نکتهی بعدی این است که تخمین برتری مهرههای سفید یا سیاه نسبت به یکدیگر، هر بار که آرایش مهرهها روی تخته عوض میشود کار مشکلی است. برای مثال در شطرنج، بازیکن یا رایانه میتواند هر بار که چینش مهرهها عوض میشود، به طور تخمینی موقعیت قوت یا ضعف مهرههای خود را بسنجد. سادهترین حالت این است که مثلا ببینید چند مهره از دست دادهاید و چند مهره از حریف بیرون انداختهاید. ولی این تخمین لحظهای در بازی گو خیلی کار مشکلتری است.
این بازی از یک تخته و مهرههای سیاه و سفید تشکیل شده است. هر بازیکن باید سعی کند با مهرههای خود مهرههای حریف را محاصره و آنها را از دور بازی حذف کند.
بازیهای کامپیوتری گو، معمولا تمرکز کمتری روی ارزیابی شرایط لحظهای تخته دارند و بیشتر روی سرعت بخشیدن به شبیهسازی بازی تمرکز میکنند. بازی کریزی استون از یک الگوریتم محاسبه به نام «جستجوی درختی مونته کارلو» (a Monte Carlo Tree Search) استفاده میکند که به جای تلاش برای محاسبهی هر توالی ممکن از بازی، فقط بعضی از آنها را در نظر میگیرد. برنامه این کار را هر بار با استفاده از یک تولید کنندهی اعداد تصادفی و برای انتخاب بین حرکتهای ممکن انجام میدهد. «برونو بوزی» (Bruno Bouzy) که یک دانشمند علوم رایانه در دانشگاه دکارت پاریس است میگوید بازی کامپیوتری کریزی استون تا به حال توانسته بازیکنهای قوی زیادی را شکست دهد. با این حال فقط در صورتی که به برنامه اجازه داده شود سه یا چهار مهرهی اول را خودش قرار دهد.